Kriminálka ve Zlíně už v tom má jasno. Když to shrnu: pořadatel nepochybil, protože dodržel národní sportovní řády a standardní propozice rally. Řidič nepochybil, protože vyletět s vozidlem na soukromý pozemek do skupiny lidí je něco, co se u rally prostě může stát. Kdo pochybil, je traťový komisař, který nevykázal osoby do bezpečné zóny. Hrozí mu šest let natvrdo.
Jsem velmi zvědavý, jak se k tomu postaví soud. Ze zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a ani podle dalších zákonů – a opravte mě, pokud se mýlím – totiž traťový maršál neexistuje. A jelikož neexistuje, nemůže být ani zodpovědný, či snad ano?
Jediný způsob, jak si umím vysvětlit stanovisko vyšetřovatelů, je logicky trošku vachrlatý. Zdá se totiž, že každý občan této země je vázán povinností dodržovat národní sportovní řády a propozice rally stanovené Autoklubem České republiky. Autoklub je občanské sdružení. Občanská sdružení jsou tedy legislativním tělesem, které může stanovovat obecně závazné normy. Navíc, národní sportovní řády neznají slovo člověk ani občan, pouze slovo divák. V době konání rally se tedy na základě zákona zvaného sportovní řády každý občan povinně stává divákem, i kdyby jen náhodou zabloudil na borůvkách. Zatímco občan musí uposlechnout pouze pokyn policie, divák musí uposlechnout každého, kdo se prohlásí za traťového maršála.
Takže až budete nedaleko od silnice, kde se jede rally, číst noviny, věšet prádlo nebo okopávat řepu, může přijít traťový maršál a říct, které noviny číst nesmíte, jakou barvu kolíčků na prádlo máte vybrat a jak brousit motyku. Na to má totiž ze zákona stejné právo, jako vykázat vás od silnice.
Titulkem tedy nenaznačuji, že chci postavit rally mimo zákon. Spíš to vypadá, že rally už mimo zákon je. Pokud soud udělá obětním beránkem dvaadvacetiletého kluka z Lopeníku, který dobrovolně pomáhal při organizaci rally, uzná ho vinným za smrt čtyř dívek, velmi mě to udiví. A bude to pro mě potvrzením, že v téhle zemi jsme si rovni, ale někteří jsou si o hodně rovnější.